1. mars 2012

Jane Eyre til Stormfulle høyder.

En av mine absolutte favorittbøker er Jane Eyre, det samme gjelder favorittfilm også. Hvis du ikke har lest Charlotte Bröntes Jane Eyre, anbefaler jeg deg det på det sterkeste. Jeg har utgaver til utlån og til å gi bort, bare å gi beskjed. Har du ikke sett filmen heller, må du gjerne gi beskjed så kan jeg se den med deg!!!!!

Som med alle gode historier finnes det flere filmatiseringer. Og de fleste er ganske gode også, men jeg vil absolutt anbefale denne!! (Michael Fassbender er egentlig grunn nok til å se filmen).

For deg som tenker at Jane Eyre er det samme som Jane Austen, så er det ikke tilfellet. Dette er mye dystrere og mørkere, kalles vel gotisk litteratur. Misforstå meg rett, jeg elsker Jane Austen også, men Jane Eyre er en annen liga for meg.

Utvalgte sitat:

"I sometimes have a queer feeling with regard to you--especially when you are near me, as now: it is as if I had a string somewhere under my left ribs, tightly and inextricably knotted to a similar string situated in the corresponding quarter of your little frame. And if that boisterous channel, and two hundred miles or so of land come broad between us, I am afraid that cord of communion will be snapt; and then I've a nervous notion I should take to bleeding inwardly. As for you.. you'd forget me" -Mr. Rochester.

"Do you think that just because I am poor, obscure, plain and little, I am soulless and heartless? You think wrong. I have as much soul as you, and full as much heart. And if God had gifted me with some beauty and some wealth, I should have made it as hard for you to leave me as it is now for me to leave you” -Jane

"Gentle reader, may you never feel what I then felt? May your eyes never shed such stormy, scalding, heart-wrung tears as poured from mine. May you never appeal to Heaven in prayers so hopeless and so agonized as in that hour left my lips; for never may you, like me, dread to be the instrument of evil to what you wholly love" -Jane

Jeg ser kanskje at disse sitatene ikke appelerer veldig til mine mannlige lesere, men det er min feil ikke Charlotte Brönte. Jeg mener virkelig at både film og bok er nytbar for dere også, jeg får det bare ikke frem!

Nå var det strengt tatt ikke denne boka eller filmen jeg skulle skrive om, men Stormfulle høyder skrevet av Emily Brönte, søsteren til Charlotte. En ganske mørk bok, men en fantastisk kjærlighetshistorie! Her er trailer til nyeste innspilling. Gleder meg til å se!! Og utrolige spesiell trailer!!!! Check it out.



2 kommentarer:

  1. OH! Jeg ser den gjerne, når som helst. Egentlig så fort som i går ;)

    SvarSlett
  2. Ah. Nå fikk jeg lyst til å se den! Jeg er litt innhabil, i og med at jeg har studert disse herlighetene, men de er så BRA!

    SvarSlett