24. juni 2009

NSB - man må bare elske dem.


Eller må man det?? Jeg tar myyye tog, ca 10 turer Trondheim-Oslo(Kongsberg) t/r i året iallefall pluss noen andre runder rundt omkring i landet. (Me like minipris, spes etter studiene tok slutt og mine rabattmuligheter er lik 0). Har laget noen lister under som dere kan se over og bli inspirert/ overbevist av!

Som dere har fått med dere har jeg hatt noen turbulente togturer, foruten branntogturen, har jeg en tur hjem på juleferie hvor varmeanlegget ikke funket = KALDT, og på turen opp i dag funket ikke lufteanlegget i vogna mi = KLAMT og VARMT. Allikevel kommer jeg til å fortsette å kjøre masse tog!!! Kanskje kan dette komme av lang og tro inndoktinering i Natur og Ungdom (jeg klager ikke)!!

Grunnen til at jeg liker tog er mange, men skal prøve å oppsummere litt her:
  • DENNE er grunn nok til å velge NSB - vanvittig bra! Lov meg at du sjekker ut filmen!!!!
  • sammenliknet med buss er du mye mer fri til å bevege deg rundt
  • kafeteriavogn (med mindre det oppstår brann sånn at den må være stengt hele veien)
  • sammenliknet med fly forurenser det svæært lite
  • sammenliknet med bil så skal det litt mer til for at jeg bli kvalm og jeg trenger ikke konse om veien
  • du kan lese bok, strikke, se film, tenke, sove, skravle med naboen
  • frihet med begrensninger; altså du kommer deg ikke på nett, men noen ganger kan det være greit
  • komfort (hvis ledige plasser) - kaffe, bedre seter, strøm, aviser
  • min vante strekning går gjennom Gudbrandsdalen +++ - utsikten er fantastisk (Bergensbanen stiller jo også veldig sterkt her)
  • vi kjører forbi Hamar - en gang skal jeg bo der!!
  • man kan sitte feilvei
Selv om det er mange flotte sider ved togkjøring har medaljen en bakside..
  • sammenliknet med fly tar det litt lang tid
  • kan være dyyyyrt (hvis man er litt sent ute)
  • en av mine faste strekninger er preget av arbeid-på-linjen.. dvs at det blir buss for tog- noe som suuuuuuuuuuger!

5 kommentarer:

  1. Har du en drøm om å bo på Hamar?? Ikke noe stygt om Hamar, men hvor kommer den drømmen fra? :)

    SvarSlett
  2. Hvem vet.. Det ser bare så vanvittig koselig ut der hver gang jeg kjører forbi med toget..

    SvarSlett
  3. Hmm... Jeg stussa også over Hamar-biten! Spennende! Jeg tror ikke jeg ville bodd på Hamar selv, for sentralt :P

    (HAHA... Det er natt og jeg syr vesker)

    SvarSlett
  4. Vi får se hva livet bringer. Kanskje det bare er fra togvinduet jeg skal se Hamar..

    SvarSlett
  5. Du skal jo bo i Trondheim, kjære!

    SvarSlett