8. sep. 2010

Dronning Mari?!!

I dag har det vært aktivitetsdag på jobb! Ikke dumt, ikke dumt.. Vi snakker ikke friidrettsdag, men aktivitetsdag. Dette betyr vg1 i marka, vg 2 på byvandring og vg 3 ballspill og grillings. Herlig! Jeg fikk være med på byvandringen. Aiai.

Nå er det riktignok slik at Kongsberg for alltid vil være byen i mitt hjerte. Kongsberg med sin historie som går helt fra Helga og Jacob og oksen som fant den første sølvstuffen, Christian 4. som halvfull grunnlegger byen, via gruvedrift, kirkebygg, myntproduksjon, Krag Jørgensen, våpenproduksjon/utvikling, Birger Ruud, jazzfestival, Mari Roen Hansen, Tubaloon, flom og til dagens sportskommentatorer og teknologiutvikling.

"Drønn fra fjellet, sus fra skogen
vekker Bergstaden ved Lågen.
Arbeidslivets våpengny
får i fosselarmen ly.
Det er Kongsberg, det er Kongsberg,
sølvomspundet
byen hvortil vi er bundet."
Fra Kongsbergsangen, og her kan dere se hvorfor Vidar Lande er ordfører.


MEEEEEN. Poenget med innlegget var egentlig at det er utrolig mye spennende å lære om TRONDHEIM, den andre byen i mitt hjerte. I dag har jeg lært litt om han Tordenskiold, Munkholmen, Bakklandet, Nidarosdomen, Erkebispegården, St. Jørgensveita, Olav Tryggvason, Cicignon og mye mye mer!!!Akk. For mye å fortelle, så jeg begrenser meg til Riksregaliene da jeg har en viss interesse for konger og dronninger og slikt.

Grunnloven av 1814 fastslo i sin § 12 at Kongen skulle krones og salves i Nidaros:

”§ 12. Kongens Kroning og Salving skeer, efterat han er bleven myndig, i Trondhjems Domkirke paa den Tid og med de Ceremonier, han selv fastsetter. ”

Nå ble denne paragrafen fjernet i 1908, men:
"Kong Olav V hadde stor historisk innsikt og en sterk sans for viktige tradisjoner. Han uttrykte derfor et personlig ønske om å bli signet i Nidarosdomen for å motta Guds velsignelse over sin kongegjerning."
(Kilde: kongehuset.no.) Så det er blitt en tradisjon med signing i Nidarosdomen.

Riksregaliene består av kroner, septre, epler og rikssverd og er vist "monarkiets viktigste symboler og kongemaktens fremste verdighetstegn." Disse riksregaliene er ikke utstyr som konger og dronninger har gått med til daglig, men til kroninger tidligere og nå er de delvis med ved signingen.
Kult! Og fantastisk flott å se på.. Anbefales en tur.


1 kommentar:

  1. Vidar Lande, han Vidar Lande! ;) Jeg kommer fortsatt ikke helt over møte med han under jazzfestivalen i sommer men kongsbergpatriot er han i allefall!

    SvarSlett