6. sep. 2010

10 prosent.


Nei, dessverre blir ikke dette et innlegg matematikk, men kan jo skyte inn at om du sliter med prosentregning, må du gjerne gi beskjed, for det trenger man i dagliglivet.

Jeg har i det siste abonnert på Aftenposten - torsdag, fredag og lørdag, for å være litt kultivert og ha muligheten til å få litt innblikk i ordentlige nyheter.. Nøkkelordet er iallefall MULIGHET. Nå gidder ikke jeg å gå ned å hente avisa før jeg spiser forkost, så det blir mer papirsøppel enn oppdatering/utdanning av meg.. Men på fredager kommer Magasinet i avisa!! Og Magasinet leser jeg oftere enn avisa kanskje.. Ikke så rent sjeldent så har Kristine Koht et innlegg, kåseri, utfall - det kan jeg like.

Nå kommer vi til tittelen, for hu Koht skrev om en regel hu lever etter/tenkt seg frem til. Og som jeg sier til elevene mine. "Skriv ned, ramm inn og bruk gjerne farger:"

10-prosentregelen:
Rundt regnet er 10-prosent av enhver gruppe er spydige, brutale, uempatiske eller har generelt dårlig karma.

Og jeg må si jeg likte ideen/regelen. La oss si at du møter noen skikkelig utrivelige lærere, rødhåringer, fjortiser, bussjåfører eller annet. I stedet for å irritere seg grønn over det, så kan vi på grunnlag av 10-prosentregelen si at dette er noen av de 10 % av denne gruppen, og det finnes en 90 % med veldig trivelige folk. Dessverre var det ikke noen av de 90% du fikk lov til å møte akkurat i dag, men de finnes langt der ute!! Og verden overlever nok en dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar