20. juli 2012

Australia - Alice Springs

Etter ett døgn i Sydney gikk vår tur videre. Nå skulle vi inn til The Red Centre, og da menes jeg rødt! For å se denne røde ørkenen dro vi på en tur arrangert av Adventure Tour, men før og etter denne bodde vi i Alice Springs. Alice Springs er en ganske øde liten by midt inni Australia som eksisterer mye for backpackere og andre turister.


Første dagen vår her bestod av å utforske sentrum. Dette bestod av ei handlegate hvor de hadde steder å spise og butikker som solgte souvernirer, hatt til Marie, veske til Mari og mange kort til oss alle. Her fikk jeg min første kenguruopplevelse. Kengurusandwich :-) Det funket det.

En av de kanskje få store opplevelsene i Alice Springs var Katja's Kafe. For dere som kjenner meg vet dere vel at jeg ELSKER kafe. (Jeg gir Mamma og Bestemor æren for min forkjærlighet for kafegåing.) Men jeg er ikke ukritisk til kafeen. De beste kafeene har hjemmelaget mat og en gjennomført stil på stedet, gjerne litt gamle møbler, men gjennomført er stikkordet!!

Når vi gikk bortover hoved-/handle-/gågata i Alice sto det et lite lilla skilt med pil og Katja's Kafe. Og vi tuslet bort for å se om dette faktisk var noe å satse på. Og så kikker vi inn vinduet og ser masse farger, men skremmende få folk. Var det er dårlig tegn? NEI! Vi gikk inn og bestilte nydelig kakemat.

Min kaffe med pastinakkake!! Akk.
 
To gode naboer i fargede omgivelser.

En glad hatteeier.
Denne kafeen likte vi faktisk så godt at vi spiste middag her også, gresskarsuppe og tomatsuppe!!! Nam nam.

Etter vi hadde vært på tur til Uluru mm (blogginnlegg kommer senere), ble vi alle litt inspirert av denne australske outbacken og ønsket oss en ny hatt.

Angrer på at jeg ikke kjøpte meg hatt.

Nå var disse hattene såpass dyre at det var kun Marie, som jo har bodd i Australia et halvt år, som kjøpte seg en råtøff hatt. For deg som vil prøve å forstå fasinasjonen for slike hatter, se McLeod's Daughters på tv.

Vi bodde på Haven Backpacker Resort når vi bodde i Alice. Dette var et bra, men noe kjølig. Vi skulle mekke oss middag etter Ulurutur, og gikk for pizza. Det viste seg dessverre at det ikke var stekeovn på hostellet, så da ble det å steke i steikepanna....


Jeg kan avsløre at toppen så bra ut, bunnen var svart, men smakte like godt..

Terningkast Alice Springs: 4, takket være Katja.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar