2. apr. 2010

Paris, je t'aime!


Det har gått alt for lang tid å få ut dette innlegget og jeg ber Fransk II på Katta om forlatelse! Jeg vet det var skikkelig:

Iallefall. Som så mange har fått med seg så tilbrakte jeg uke 11 i Paris sammen med en av franskklassene på Katta (jeg mistenker den desidert triveligste og beste). Du tenker kanskje nok en gang; "Men Mari er da en tyskfantast og kan vel kun mer eller mindre obskøne franskfraser. Er det ikke kjemi hun underviser?" Og du har delvis rett. Jeg liker det tyske språket veldig godt (kunne ønske jeg kunne si jeg snakket litt bedre etter 5 (6?) år med tysk i norsk skole), og jeg underviser i kjemi, IKKE fransk, og etter å ha fulgt med på Helene og gutta (Hélène et Les Garçons?!) i flere år kan jeg fortsatt lite.


Heldigvis var det ikke dette som ble lagt til grunn når de skulle finne lærer nummer to som skulle være med til Paris, sammen med Egil fransklærer over alle fransklærere!! Og er jeg glad for det!???!!

Hva kan man si? Jeg har vært på tidenes tur! Jeg elsker Paris (og det uten å shoppe en ting). "Dagens ungdom" er helt fantastiske! Jeg vil tilbake!

Egils filosofi for turen var at vi skulle bli kjent med Paris slik at vi kom til å reise tilbake. Dette betød et ganske tettpakket program, og bra var det. Vi gikk Champs-Élysées, vi drakk espesso på espresso, vi tok metro og RER, vi så Notre Dame, Invalidedomen, Triumfbuen, Pompidou-senteret, vi tuslet/strenet i Montmartre, Latinerkvarteret og Versailles, vi spiste masse god mat og nøt livet i park og på kafé, vi fikk sett en liten, men fantastisk del av Louvre!

Her er noen utvalgte bilder:


Mitt hjem når jeg bare finner meg en holden mann.

Marie Antionettes sjarmerende lille landsby.




Som en avslutning på turen spiste jeg og Hanna makroner til frokost lørdagmorgen!!

2 kommentarer:

  1. Ååå...jeg gleder meg så sykt til jeg skal dit! :D

    SvarSlett
  2. Sinnsykt gode makroner da...

    SvarSlett