1. mars 2010

Utrydningstruede ORD!


I går kom jeg over boken over, samboeren til lillesøster hadde nemlig vært på Mammutsalg. Jeg kjente meg dratt til denne boken, og gikk selv og kjøpte den idag. Den er ganske bra altså, det er mange kjente (og ukjente) ord og uttrykk, med forklaring, som er på vei ut. Jeg er blir lett vemodig når jeg tenker på slutt og at noe er over eller ferdig. Det samme har skjedd nå, det er jo litt trist, ok kanskje ikke så veldig, at enkelte ord som altan, yngling og sporenstreks er på vei ut av vårt språk. Nå tenker du kanskje; " Men Mari er da ikke norsklærer," og du har heldigvis rett. Men Mari er jo faktisk lærer, og nå funderer jeg på om jeg skal bruke min innflytelse til å gjenopplive enkelte ord og uttrykk.

Dette betyr, som du kanskje har håpet, at det blir nok en føljetong (et ord som her nok brukes litt feil, men som IKKE står i boka faktisk) parallelt  med påleggsprosjektet min. Akkurat utformingen av prosjektet er ennå litt usikkert, men denne uken fungerer det iallefall slik at dere kan stemme frem et ord som vi sammen skal gjenopplive!

7 kommentarer:

  1. Er ad undas uttrykningstrua? Jeg bruker det da mye, bare at jeg sier det feil da, jeg sier "ad dundras" :)

    SvarSlett
  2. Dette er noe for min smak. Kom igjen med ukas ord! Skal gjøre mitt beste for å tvangsgjeninnføre det blant Kattaelevene.
    "Lumpent" synes jeg er et altfor lite brukt ord, btw. :)

    SvarSlett
  3. Ooo Jeg holder en knapp på sporenstreks..Det hadde vært kult om du begynte å bruke det aktivt!

    -Marianne

    SvarSlett
  4. Eg lurte ei stund på om du skulle bruke orda i lærarrolla, og var spent på korleis du skulle bake "altan" inn i kjemiundervisninga.

    SvarSlett
  5. Ja denne boka er full av gode ord og uttrykk, og med litt innsats skal vi få puttet det inn i både naturfags- og kjemiundervisningen!!
    Dette kan vi klare sammen ja!!

    SvarSlett
  6. Ej vil tørre å påstå at sporenstreks, altan og yngling fremdeles e svært mykje brukt i mitt vokabular!

    SvarSlett
  7. Ja, vi og våre foreldre bruker jo fortsatt flere av disse orda.. Men hvor ofte hører jeg disse orda brukt blant kidsa.. Nettopp.

    SvarSlett