17. mai 2013

Trønderkrans

Dagens baking er ikke innenfor "bake noe nytt". I morgen er det 17.mai og fest så da er det greit med noe kjent. Og når det er til fest spares det på lite.
Mamman min baker den beste kringla! Og jeg har blitt ganske god selv.. Her er oppskriften:

50 g gjær (jeg bruker fersk, i alle fall til fest)
1,5 dL sukker
5 dL melk
1,5 ts kardemomme
1 ts vaniljesukker (kan sløyfes)
1,6 L hvetemel (har ikke vekten denne gangen, bruk bildene som illustrasjon)
1 egg
100-150 g smør (margarin funker fett det også)


Etter jeg fikk meg Morten Schakendas bakebok har jeg droppet oppvarming av melk og smelting av smør. Før det tenkte jeg at gjærbakst skal gjøres med hendene, bare pyser bruker kjøkkenmaskin.. Så fikk jeg min farmors lekre oransje maskin og leste meg litt opp på boller og sånt.

Nå lar jeg alt utenom smør kjøres i kjøkkenmaskina i 15 min, væsken varmes ikke før tilsetting. :-)

Deretter tilsettes smøret i biter og jobbes inn i deigen ved hjelp av kjøkkenmaskina (og du kan gjøre noe helt annet så lenge) i 15 nye minutter.






Forheving lar jeg skje i en annen bolle.




Deretter kjevles deigen ut til et stort rektangel, lang nok til å lage en stor ring på stekebrettet.



Nå er det på tide med fyllet, og jeg bruker smør, sukker, kanel og rosiner i passe mengder. ;-) Dette kan man blande sammen på forhånd og smøre blandingen på. Jeg har også brukt oppskrifter med melis i stedet for sukker. Det blir veldig godt, men litt mer klin da mye av fyllet renner ut og lager knekk.

 

Magien ved denne kringlen skjer/blir tilsatt nå. Etter at leiva er smurt, rulles den sammen og deles i to på langs.



Her må du følge bildene. De to halvsylinderne flettes/vendes nå rundt hverandre slik at innsida kommer opp.

 

"Fletta" formes til en krans på stekebrettet, og kringlen etterheves mellom 30 - 60 min - det lønner seg å være tålmodig.








(Dog ikke for tålmodig, min fikk ubevisst 90 minutter i dag. Det gjør at den egentlig blir for stor og litt slapp.)








Kringla stekes på nederste rille på 200 grader i 20 -30 min. Pensle gjerne med et egg, jeg testet ut en mer rustikk stil i dag.

 
Hvis den er litt stor trenger den nok 30 min, men da bør du kanskje legge over et bakepapir etter ca 20 min slik at den ikke blir for mørk!

 
Det er veldig lov å lage melis og pynte med den.

2 kommentarer:

  1. Hemmeligheten er avslørt, men du baker den nok best uansett! ;o) Flinkeste Mari :)

    SvarSlett
  2. Ahh..syns jeg kjenner lukten av nybakt kringle helt hit

    SvarSlett